آرامگاه سعدی را بشناسیم
نوشته شده توسط : badsa

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل زندگی و دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است.کمتر کسی است که به این شیراز سفر کند و از آرامگاه شاعر نامی ایران دیدن نکند.ما د این مطلب قصد داریم تا به معرفی آرامگه سعدی ،این شاعر پرآوازه بپردازیم.در ادامه با ما باشید.


ابومحمّد مُصلِح‌الدین بن عبدالله معروف به سعدی شیرازی

تصویری از سعدی شیرازی تصویری از سعدی شیرازی[/caption]

سعدی شیرازی شاعر و نویسنده قرن هفتم در شهر شیراز دیده به جهان گشود . وی اندکی از خردسالی خود را زیر سایه پدر سپری کرد و تقدیر لطف پدری را از وی دریغ کرد. ابو محمد علاقه بسیاری به پژوهش و علم داشت و کودکی و نوجوانی خود را به کسب علم صرف کرد .

به خاطر شرایط نابسامان حکومت خوارزمشاهی به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه آنجا به شاگردی امام محمد غزالی نائل شد . بعد از اتمام تحصیل به سفر پرداخت و در نهایت در سال ۶۵۵هجری قمری به زادگاه خود بازگشت و در خانقاه ابومحمد بن حنیف سکنی گزید.

در این زمان سعد بن ابوبکر حاکم شیراز بود و دانشمندان و ادیبان در این شهر در امان بودند . وی بسیار به ابومحمد علاقه داشت و تخلص سعدی نیز از نام اوست .

 

تاریخچه آرامگاه سعدی

• آرامگاه سعدی در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان‌جا دفن شده‌است. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمس‌الدین محمد صاحب‌دیوانی وزیر معروف اباقاخان، مقبره‌ای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.

• بنا به گزارش ابن بطوطه، (که حدوداً سی و پنج سال پس از درگذشت سعدی نوشته شده و قدیمی‌ترین گزارش موجود از آرامگاه سعدی است) مردم بازدیدکننده از مزار سعدی، جامه خود را در حوضچه‌هایی مرمرین می‌شستند. به باور مردم شیراز (که از قبل از سعدی و شاید قبل از اسلام وجود داشته)، شستشو در این آب، شفابخش بوده‌است.

• در سال ۹۹۸ به حکم یعقوب ذوالقدر، حکمران فارس، خانقاه شیخ ویران گردید و اثری از آن باقی نماند. در سال ۱۱۸۷ ه‍.ق به دستور کریمخان زند، بنایی معروف به عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بر بالای مزار سعدی بنا گردید. طبقه پایین دارای راهرویی بود که پلکان طبقه دوم از آنجا شروع می‌شد.

• در دو طرف راهرو دو اتاق کرسی دار ساخته شده بود. در اتاقی که سمت شرق راهرو بود، قبر سعدی قرار داشت و معجری چوبی آن را احاطه کرده بود. قسمت غربی راهرو نیز موازی قسمت شرقی، شامل دو اتاق می‌شد، که بعدها شوریده شیرازی (فصیح الملک) شاعر نابینای شیرازی در اتاق غربی این قسمت دفن شد. طبقه بالای ساختمان نیز مانند طبقه زیرین بود، با این تفاوت که بر روی اتاق شرقی که مزار سعدی در آنجا بود، به احترام شیخ اتاقی ساخته نشده بود و سقف آن به اندازه دو طبقه ارتفاع داشت.

آرامگاه سعدی کجاست؟

آرامگاه سعدی درقسمت شمال شرقی شیراز در دامنه کوهی زیبا بنام پهندژ(فهندژ) دردل دوکوه قرار دارد. بعد از باغهای زیبای دلگشا و طاووسیه آرامگاه شیخ اجل این جاودانه مرد ادب فارسی در میان دو کوه باعظمت خاصی خود نمایی می کند، هر چه به محوطه آرامگاه نزدیکتر می شوی زیبا یی آن دو چندان می شود.

 

از جمله جاذبه های توریستی که در کنار آرامگاه سعدی می توان از آن بازدید کرد و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران تور شیراز می باشد آرامگاه حافظ است .

آرامگاه سعدی در دوران قاجار

در دورهٔ قاجاریه (سال ۱۳۰۱) توسط فتحعلی‌خان صاحب‌دیوان مرمت شد و چند سال بعد نیز حبیب‌الله‌خان قوام‌الملک دستور تعمیر و ترمیم قسمتی از بنا را صادر کرد، و تولیت آن به " کربلایی سید زین العابدین چینی (حسینی نیک) سپرده شد و ایشان در سال ۱۳۲۱ ه‍.ش در گذشت.

تصویری از آرامگاه سعدی در دوران قاجار
میهمان آرامگاه سعدی در شب

سعدی میزبان مهربانی است ، به دیدارش که می روی باغی مصفا با گل های رنگارنگ و عطرخوش آشنایی به رویت گشاده می شود ، انگار همه چیز را مهیای ورودت کرده ، به هرطرف که می نگری ، تنها زیبایی و عشق می بینی.لذت شب نشینی در این آرامگاه سعدی را در تور شیراز از دست ندهید.

نمای زیبا از آرامگاه سعدی در شب

آرامگاه سعدی جای عجیبی است ، انگار این شاعر خفته بر خاک می خواهد باز برایت بگوید ، آنقدر بگوید که راهت را از بیراهه تشخیص دهی و ...
اینجا درکنار سعدی دلت می خواهد با او عهد ببندی که بوستان و گلستانش را زبر کنی ، از سرگذشتش بدانی ، از او سخن بگویی و وجودش را مایه فخر سرزمینت بدانی .

معماری آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی بنایی است که از بیرون مکعبی شکل و از داخل هشت ضلعی است . در ایوان وروردی بقعه ۸ ستون از سنگ قهوه ای قرار دارد که در کنار سفیدی کل بنا و کاشی کاری ها و گنبد فیروزه ای آن جلوه ای خیره کننده دارد.

بنای هشت ضلعی آرامگاه سعدیبنای هشت ضلعی آرامگاه سعدی

در سمت چپ بنا رواقی با هفت طاق و کفساز سیاه رنگ بازدید کننده را به سمت آرامگاه شوریده شیرازی ( فصیح الملک) هدایت می کند . اتاق آرامگاه وی با کتیبه ای که به زندگی شاعر پرداخته و تعدادی از اشعارش که بر کاشی های سرمه ای رنگ نوشته شده به معرفی شوریده می پردازد .

رواق در سمت چپ آرامگاه سعدیرواق در سمت چپ آرامگاه سعدی

نمایی از ارتفاع آرامگاه سعدی نمایی از ارتفاع آرامگاه سعدی

بنای آرامگاه سعدی به وسعت ۲۶۱متر مربع ، ساختمانی با نمای خارجی سنگ تراورتن و نمای داخلی سنگ مرمر در باغی به مساحت ۱۰۰۰۰ مترمربع می باشد . سنگ قبر سعدی در مرکز عمارت هشت ضلعی که سقف آن مزین به کاشی های فیروزه ای است ، قرار دارد .

کتیبه های داخل آرامگاه سعدی کتیبه های داخل آرامگاه سعدی

شش کتیبه برگزیده ای از گلستان ، بوستان ، قصاید ، بدایع و طیبات وی به خط ابراهیم بوذرى بر دیواره های اتاق آرامگاه سعدی قرار دارد . کتیبه ای نیز در مورد چگونگى ساخت بنا در ضلع غربى از علی اصغر حکمت وجود دارد .

سنگ قبر شیخ اجل سعدی

سنگی که در حال حاضر بر سر مزار سعدی قرار دارد سنگ سماق سرخ کم رنگی با ابیاتی از بوستان به خط نستعلیق توسط على اکبر خان قوام الملک شیرازى بر روی مزار نصب شده است .
کل شى هالک و انت الباقى‏
کریم السجایا، جمیل الشمیم‏
نبى البرایا، شفیع الامم ...

تصویری از سنگ قبر سعدی شیرازی

تصویری از سنگ قبر سعدی شیرازی

حوض ماهی در آرامگاه سعدی

این حوض در سمت چپ آرامگاه سعدی واقع است و در داخل به شکل هشت ضلعی است و زیربنایی در حدود ۳۰٫۲۵ مترمربع دارد و با ۲۸ پله به صحن آرامگاه سعدی وصل می‌شود، مشهور است که سعدی نزدیک زاویهٔ خود، حوضچه‌هایی از سنگ مرمر ساخته بوده که آب در آن‌ها جریان داشته‌است.

حوضچه ماهی آرامگاه سعدی شیرازی

حوضچه ماهی آرامگاه سعدی شیرازی

شستشو در این آب، خصوصاً در شب چهارشنبه سوری، جزء معتقدات مردم شیراز بوده‌است. کاشی کاری‌های داخل حوض ماهی که به سبک عمده سلجوقی است، در سال ۱۳۷۲ توسط استاد کاشی کار «تیرانداز» طراحی شده و توسط میراث فرهنگی اجرا گردیده‌است بر فراز حوض ماهی یک نورگیر به شکل هشت ضلعی و دو نورگیر چهارضلعی در طرفین آن قرار دارد. زیرزمین سعدیه امروزه به چایخانه سنتی تبدیل شده‌است.

دو ساختمان آجری در کنار حوض ماهی وجود دارد که مربوط به دفتر است و ساختمان دیگری که کتابخانهٔ عمومی سعدیه‌است و ساختمانی دیگر که سرویس بهداشتی در آن وجود دارد.

آرامگاه سعدی،اثر محسن فروغی

محسن فروغی معمار مدرنیستی بود که به تاریخ و پیشینه ی فرهنگی ایران عشق می ورزید. او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی نگری همکاران جوان خود می دانست و بر این عقیده بود که رابطه ی ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد: رابطه ظاهری و رابطه حقیقی.

برای فروغی، رابطه ظاهری به مانند ساختمان های ساخته شده در ابتدای دوره شکل گیری معماری ساسانی است که با الگوبرداری از معماری هخامنشی درصدد خلق شباهت بین معماری ساسانی و هخامنشی بودند.

طرح آرامگاه سعدی در شیراز به سال ۱۳۳۰ به اتمام می رسد. فروغی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام گرفتن از عناصر معماری سنتی ایران، طراحی می کند. در گزارش انجمن ملی در توصیف عمومی آرامگاه چنین آمده است:طرح معماری این مجموعه، از یک ایوان ستون دار بلند و یک رواق کشیده تشکیل شده است که به صورت یک «L» سازماندهی شده اند.

آشنایی با کتابخانه آرامگاه سعدی

در ضلع غربی آرامگاه ساختمان سفید رنگی با تابلو آبی مزین به کتاب باز حکایت از کتابخانه ای قدیمی در این قسمت دارد. این تابلو و کتاب گشوده اش هر تازه واردی را دعوت به کتابخانه وتفکردرسیرو سلوک سعدی این شاعرسیاح ایران زمین می کند.

کتابخانه در آرامگاه سعدی شیراز

کتابخانه در آرامگاه سعدی شیراز

کتابخانه در سال ۱۳۵۱ تاسیس شده از آن زمان تا کنون علارغم استقبال و در خواست اهالی منطقه هیچ تغییرو تحولی در ساختمان کتابخانه بوجود نیامده زیر بنای کتابخانه حدود ۱۰۵ متر می باشد. که فقط از یک سالن تشکیل شده اما پر بار و مورد استقبال اهالی منطقه شامل دو بخش مخزن کتابخانه و سالن قرائت که به وسیله میز کتابدرا ازهم جدا می شود .

بیشتر کتابهای مجموعه ادبی است که البته بیشترین در خواستی هم از کتابهای ادبیات بویژه داستان می شود .منابع کتابخانه از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور تامین می شود . اکثر اعضای کتابخانه خانمها تشکیل می دهند بیشتر خواهان کتابهای داستان، روانشناسی، کاربردی و نشریات عام پسند می باشند.

کتابخانه عمومی سعدی تنها مرکزفرهنگی وهنری در ناحیه سعدیه با جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر است با توجه به نیاز منطقه و توریستی بودن این ناحیه جا دارد تا کتابخانه ای مجهز و باشکوه در شأن سعدی از ادبیات و هنر جهان در اینجا تاسیس شود. تا ادب دوستان دنیا در جوار این بزرگوار گرد هم آیند و باعث شادی روح پر فتوح سعدی این شاعر سیاح زمان خود شوند که شیفتگانش برای بوی عشق به زیارت تربت پاکش می آیند.

هزینه ورودی و ساعات بازدید آرامگاه سعدی

هزینه ورودی سعدیه ۲۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۱۵۰۰۰ تومان است
ساعت بازدید از سعدیه از ساعت ۸ تا ۲۱ است.

آدرس آرامگاه سعدی

شیراز، انتهای خیابان بوستان، مجاور باغ دلگشا.

از دروازه قرآن به سمت جنوب‌غربی در آزادراه شیراز- مرودشت به سمت بلوار آیت‌الله ربانی حرکت کنید بعد از ۲ کیلومتر وارد بلوار هفت تنان شوید و با عبور از منبع آب و میدان هفت تنان به نارنجستان می‌رسید، سپس وارد بلوار نیستان شده و بعد از حدود ۱۴۰۰ متر به سعدیه می‌رسید.

منبع
Azadamirkhizi
Saadipl
fa.wikipedia
karnaval





:: برچسب‌ها: شیراز،دیدنی های شیراز،جاذبه های توریستی شیراز ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: